Wydłużony termin wypłaty ekwiwalentu za urlop – nadchodzą kolejne ułatwienia dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło kolejny projekt deregulacyjny mający na celu zmniejszenie liczby obowiązków nałożonych na pracodawców.

Projekt UDER52 ma na celu nowelizację Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, aby ograniczyć obciążenia pracodawców oraz ujednolicić sposób reprezentacji pracowników przed pracodawcą

Ekwiwalent za urlop – wydłużony termin wypłaty

W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.

Aktualnie przepisy Kodeksu pracy nie określają terminu, w którym należy wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, jednak ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym pracodawca powinien wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop w ostatnim dniu zatrudnienia.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego w sposób niebudzący wątpliwości można wywieść, że prawo do ekwiwalentu staje się wymagalne z dniem rozwiązania (wygaśnięcia) stosunku pracy. Zdarzenie to należy postrzegać jako „oznaczenie” terminu w rozumieniu art. 455 k.c. Z datą zakończenia zatrudnienia nie ma możliwości wykorzystania urlopu wypoczynkowego w naturze, z punktu widzenia stron staje się zatem jasne, że jego rozliczenie może mieć miejsce wyłącznie przez zapłatę ekwiwalentu (wyrok z 1 marca 2017 r., sygn. akt II BP 11/15).

Projekt zakłada dodanie do art. 171 § 4, zgodnie z którym pracodawca dokonuje wypłaty ekwiwalentu pieniężnego w terminie wypłaty wynagrodzenia ustalonym zgodnie z art. 85.

Termin wypłaty ekwiwalentu zostałaby więc powiązany z terminem wypłaty wynagrodzenia, a pracodawcy mogliby dokonać wypłaty należnych środków jednym przelewem.

Planowana zmiana ma ułatwić dokonywanie rozliczeń pomiędzy pracodawcami a pracownikami, zmniejszyć nadmiar biurokracji oraz zmniejszyć ryzyko wypłaty ekwiwalentu w błędnej wysokości, umożliwiając dokonanie niezbędnych wyliczeń po ustaniu stosunku pracy.

Mniejsza biurokracja – kiedy nadejdzie?

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to lipiec 2025 r. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Jest to kolejna propozycja Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, która ma na celu odciążenie pracodawców. 

Zgodnie z projektem Ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pracodawcy mają być zwolnieni z obowiązku przechowywania zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej, o czym więcej pisaliśmy TUTAJ.

 

Przygotowała:

Paulina Sochań
Radca prawny

udostępnij:

podobne artykuły