Termometry pod lupą: MRPiPS wprowadza nowe zasady pracy w wysokich temperaturach

18 lutego 2025 roku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło nową wersję projektu zmiany rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. O rozpoczęciu prac pisaliśmy w artykule pt. Bezpieczna praca w upały: nowe regulacje już w lutym?. Nowe przepisy mają na celu ochronę pracowników przed nadmiernym ciepłem w miejscu pracy, eliminację niedoskonałości dotychczasowych regulacji, a także uproszczenie i dostosowanie ich do współczesnych realiów. Wprowadzono maksymalne dopuszczalne temperatury oraz określono stanowiska, które nie będą objęte nowymi zasadami. Projekt przewiduje również zróżnicowane środki łagodzące skutki upałów, dostosowane do specyfiki wykonywanej pracy.

Jak podano w założeniach projektu: „W przypadku gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28 °C, a przy pracach ciężkich 25 °C, pracodawca będzie zobowiązany: 

  1. zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne obniżające tę temperaturę, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają, 
  2. jeżeli obniżenie temperatury nie jest możliwe – zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników – uzależnione od warunków i specyfiki pracy.

[…]

Przy pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze powyżej 25 °C pracodawca będzie zobowiązany do podjęcia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych”.

W kwestii dostępnych rozwiązań organizacyjnych projekt wskazuje, że takowe pracodawca będzie ustalał po konsultacji z pracownikami w ramach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy albo po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami.

Temperaturę maksymalną przy pracy wykonywanej w pomieszczeniach projekt zmian określa wartością nie wyższą niż 35 °C, na otwartych przestrzeniach 32 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

Nowe wytyczne wprowadzają także wyjątki od obowiązku zapewnienia maksymalnej dopuszczalnej temperatury. Obejmują one m.in. prace w transporcie, jednostkach komunalnych, ośrodkach pomocy społecznej oraz instytucjach opieki nad dziećmi do 3. roku życia. 

Warto zaznaczyć, że w projekcie rozporządzenia nie znalazł się obowiązek instalacji klimatyzacji przez pracodawców. Dodatkowo zrezygnowano również z zapisu dotyczącego dostosowania warunków pracy do tempa metabolizmu pracownika, który wywołał spore obawy o konieczność klasyfikacji zatrudnionych.  

Powyższe regulacje są uzupełnieniem dotychczasowych, które określają minimalne temperatury w miejscach pracy, jednak nie precyzują górnych granic tych wartości. Resort rodziny planuje wprowadzenie nowych przepisów od 1 stycznia 2026 roku. Wydłużenie okresu ich wejścia w życie jest umotywowane czasem niezbędnym do przygotowania się przez pracodawców na nadchodzące zmiany. 

W przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań lub wątpliwości związanych z tematyką prawa pracy zapraszamy do kontaktu z Kancelarią. Zespół doświadczonych prawników udzieli odpowiedzi na wszelkie pytania, oferując profesjonalną pomoc prawną. Korzystając z usług Kancelarii, mogą Państwo liczyć na profesjonalizm, rzetelność i zaangażowanie na każdym etapie współpracy.

 

Przygotowała:

Anna Myszko
prawniczka imigracyjna

udostępnij:

podobne artykuły