Infografika przedstawia tematykę kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) w 2025 roku, skierowaną do pracodawców. Nagłówek „Kontrole PIP – na co pracodawcy muszą zwrócić uwagę w 2025 roku?” wskazuje kluczowy aspekt zgodności z przepisami prawa pracy. Centralnie umieszczone zdjęcie przedstawia biuro: ręce dwóch osób analizujących dokumenty, wykresy i dane finansowe na stole, co symbolizuje proces przygotowań do audytów. Granatowe tło i profesjonalna czcionka podkreślają powagę tematu, a branding kancelarii Sawicki i Wspólnicy dodaje wiarygodności.

Kontrole PIP – na co pracodawcy muszą zwrócić uwagę w 2025 roku?

Główny Inspektor Pracy przedstawił plan działań Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2025-2027. PIP skupi się na weryfikacji legalności powierzania i wykonywania pracy zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Kontrole w firmach zatrudniających większe grupy cudzoziemców będą realizowane we współpracy ze Strażą Graniczną, o czym więcej pisaliśmy TUTAJ.

Państwowa Inspekcja Pracy zamierza skupić się przede wszystkim na:

  •  kontroli pracy fałszywie zadeklarowanej np. w wyższym wymiarze czasu lub za wyższym wynagrodzeniem niż wskazane w umowie;
  • weryfikacji agencji zatrudnienia oraz agencji pracy tymczasowej w szczególności zwracając uwagę na obchodzenie przepisów dotyczących zatrudniania pracowników tymczasowych oraz zawierania umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę;
  • weryfikacji przepisów dotyczących PPK (pracowniczych planów kapitałowych) oraz pracy zdalnej;
  • temperatury w miejscu pracy;
  • funkcjonowania firm działających za pośrednictwem elektronicznej platformy usług lub podmiotów z nimi współpracujących;
  • mobbingu;
  • ochronie sygnalistów;
  • przestrzegania równości płacowej kobiet i mężczyzn;
  • przepisów prawa dotyczących uprawnień rodzicielskich.

Dodatkowo Państwowa Inspekcja Pracy będzie kładła nacisk na edukację w zakresie zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy, zapobieganie wypadkom w sektorze przemysłowym, zwiększenie bezpieczeństwa realizacji robót budowlanych oraz ochronę pracowników narażonych na działanie szkodliwych substancji.

 

Przygotowała:

Paulina Sochań
aplikantka radcowska

udostępnij:

podobne artykuły