
Kontrole PIP – na co pracodawcy muszą zwrócić uwagę w 2025 roku?
Główny Inspektor Pracy przedstawił plan działań Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2025-2027. PIP skupi się na weryfikacji legalności powierzania i wykonywania pracy zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Kontrole w firmach zatrudniających większe grupy cudzoziemców będą realizowane we współpracy ze Strażą Graniczną, o czym więcej pisaliśmy TUTAJ.
Państwowa Inspekcja Pracy zamierza skupić się przede wszystkim na:
- kontroli pracy fałszywie zadeklarowanej np. w wyższym wymiarze czasu lub za wyższym wynagrodzeniem niż wskazane w umowie;
- weryfikacji agencji zatrudnienia oraz agencji pracy tymczasowej w szczególności zwracając uwagę na obchodzenie przepisów dotyczących zatrudniania pracowników tymczasowych oraz zawierania umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę;
- weryfikacji przepisów dotyczących PPK (pracowniczych planów kapitałowych) oraz pracy zdalnej;
- temperatury w miejscu pracy;
- funkcjonowania firm działających za pośrednictwem elektronicznej platformy usług lub podmiotów z nimi współpracujących;
- mobbingu;
- ochronie sygnalistów;
- przestrzegania równości płacowej kobiet i mężczyzn;
- przepisów prawa dotyczących uprawnień rodzicielskich.
Dodatkowo Państwowa Inspekcja Pracy będzie kładła nacisk na edukację w zakresie zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy, zapobieganie wypadkom w sektorze przemysłowym, zwiększenie bezpieczeństwa realizacji robót budowlanych oraz ochronę pracowników narażonych na działanie szkodliwych substancji.
Przygotowała:
Paulina Sochań
aplikantka radcowska
Najnowsze komentarze