
Dobrostan psychiczny w pracy: nowy priorytet dla Pokolenia Z
Do pokolenia Z zalicza się osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem. Dorastały one w świecie zdominowanym przez technologię, którą aktualnie wykorzystują nie tylko do komunikacji czy rozrywki, ale również do pracy i samorozwoju. Nieustannie dokształcają się na temat dobrostanu psychicznego, a więc oprócz tradycyjnych benefitów pozapłacowych ważne dla nich jest wsparcie psychologiczne. Pracodawcy zainteresowani nawiązaniem trwałych relacji z kandydatami i pracownikami z tej grupy powinni więc rozważyć wdrożenie tego typu korzyści, które w miejscu pracy może przybierać różne formy, np.:
- Psycholog na stałe
Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie psychologa bezpośrednio w firmie. Taki gabinet ma swoje zalety i wady. Główną korzyścią jest łatwy dostęp do specjalisty, co umożliwia pracownikom skorzystanie z pomocy w momencie, gdy jej potrzebują. Psycholog może również wspierać firmę w trudnych sytuacjach, takich jak przekazywanie negatywnych wiadomości dotyczących cięć budżetowych czy rozwiązywania sporów pracowniczych. Rozwiązanie to natomiast wymaga zapewnienia warunkoi umożliwiających zachowanie w bezwzględnej tajemnicy ujawnionych przez pracowników podczas sesji informacji.
- Współpraca z poradnią
Alternatywną ścieżką jest nawiązanie współpracy z psychologiem z poradni psychologicznej lub indywidualnym specjalistą. W takim przypadku pracownicy mogą umawiać się na wizyty we własnym czasie, co daje im większą swobodę. Warto przypomnieć pracownikom, że konsultacje psychologiczne mogą być dostępne w ramach różnych pakietów prywatnej opieki medycznej, co można wykorzystać w promocji zdrowia w firmie.
- Cykliczne spotkania
Inną możliwością jest cykliczne zapraszanie psychologa lub psychoterapeuty na spotkania, które mogą dotyczyć takich tematów jak współpraca zespołowa czy radzenie sobie ze stresem. Warto, aby te sesje miały charakter praktyczny, z elementami grupowych ćwiczeń, a nie tylko wykładów.
Decydując się na konkretną opcję, warto wziąć pod uwagę nie tylko możliwości firmy, ale również potrzeby pracowników, które można poznać w drodze anonimowych ankiet.
Choć pokolenie Z redefiniuje priorytety, nie oznacza to jednak, że tradycyjne benefity, takie jak karnety sportowe czy prywatna opieka medyczna, nie mają już dla nich znaczenia. Zaoferowanie natomiast wsparcia psychologicznego będzie sygnalizowało, że pracodawca dba o dobrostan swoich pracowników. W perspektywie czasu może to zwiększyć lojalność pracowników oraz ich satysfakcję z pracy, przełożyć się na jej lepsze wyniki oraz zmniejszyć skalę absencji. Dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej niewątpliwie będzie stanowił atrakcyjny benefit, który może wyróżnić firmę na rynku i przyciągnąć najlepsze talenty.
Najnowsze komentarze