CEIDG a adres zamieszkania przedsiębiorcy – Prezes UODO apeluje o zmiany

8 sierpnia 2025 r. Prezes UODO wystąpił do Ministra Finansów z apelem o przegląd zasad jawności danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Organ wskazał, że obecny, bezwnioskowy dostęp do pełnych adresów osób wpisanych do CEIDG, szczególnie tam, gdzie adresem działalności jest adres zamieszkania może nadmiernie ingerować w prywatność przedsiębiorców oraz ich rodzin. Problemy obejmują m.in. masowe pobieranie danych z rejestrów, łączenie informacji z różnych źródeł i wtórne wykorzystanie danych w sieci. 

CEIDG – jakie dane i jak długo są widoczne publicznie?

Zasadą działania CEIDG jest jawność. Każdy może sprawdzić podstawowe informacje o przedsiębiorcy, w tym imię i nazwisko, numery REGON i NIP, adres do doręczeń, adres do doręczeń elektronicznych oraz adres stałego miejsca wykonywania działalności. Ten model funkcjonuje od uruchomienia rejestru w 2011 r. i wynika wprost z art. 45 ustawy o CEIDG.

Często adresem prowadzenia działalności jest adres zamieszkania pracownika. UODO zwraca uwagę, że upublicznienie takiej informacji może prowadzić nie tylko do natarczywego marketingu czy profilowania, ale i do poważniejszych zagrożeń: nękania, kierowania gróźb, a nawet przemocy wobec osób wykonujących niektóre zawody (np. lekarzy, psychologów, audytorów, pośredników). To właśnie dlatego prezes urzędu postuluje ponowną ocenę proporcjonalności przyjętego zakresu jawności.

Jawność nie kończy się wraz z zamknięciem działalności. Dane przedsiębiorcy widnieją w CEIDG także po zawieszeniu czy zakończeniu działalności. Dane co do zasady są usuwane dopiero po upływie 10 lat od wykreślenia z rejestru. UODO podkreśla, że tak długi okres bywa uzasadniany stabilnością obrotu (np. dochodzeniem roszczeń), ale stawia pytanie, czy pełna powszechność dostępu do wszystkich danych byłego przedsiębiorcy przez cały ten czas jest rzeczywiście konieczna.

Prezes UODO – dlaczego chce zmian i jaki kierunek proponuje?

Celem wystąpienia Prezesa UODO nie jest podważenie sensu jawności rejestru CEIDG ani zasady transparentności obrotu, lecz „dozowanie” jej tak, by lepiej chronić prywatność przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji. 

Zaproponowane przez Prezesa UODO rozwiązania obejmują:

  • możliwość zastrzeżenia publikacji pełnego adresu (albo uczynienia jego ujawnienia dobrowolnym), gdy adres działalności pokrywa się z miejscem zamieszkania;
  • wprowadzenie trybu wnioskowego do danych adresowych – dostęp dla podmiotów, które formalnie wystąpią o udostępnienie i wykażą interes; 
  • ograniczenie pełnej jawności po zakończeniu działalności – tak aby przez część 10-letniego okresu dostęp do danych byłych przedsiębiorców następował na wniosek. 

Każde z tych rozwiązań ma równoważyć dwie wartości: przejrzystość rynku i prawo do prywatności.

Do czasu ewentualnej nowelizacji model jawności pozostaje bez zmian. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą ujawniać adresu domowego w rejestrze, mogą jednak ograniczać ryzyko organizacyjnie, przede wszystkim wskazując odrębny adres do doręczeń i konsekwentnie korzystając z adresu do doręczeń elektronicznych, który również stanowi element wpisu w CEIDG. 

Pismo Prezesa UODO wyznacza konkretny kierunek przyszłych modyfikacji – mniej powszechnej ekspozycji adresów zamieszkania i bardziej kontrolowany dostęp do danych przedsiębiorców. 

 

Przygotowała:

Paulina Wojtczuk
Operations & HR Manager

udostępnij:

podobne artykuły