
KPO a Państwowa Inspekcja Pracy – jakich zmian możemy się spodziewać?
Ustalenie stosunku pracy – udział Państwowej Inspekcji Pracy
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy mogą wytaczać powództwa na rzecz obywateli.
Ponadto, mogą wstępować – za zgodą powoda – do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium.
Badanie prawidłowości zatrudnienia przez PIP
Podczas badania kontroli prawidłowości zatrudniania na podstawie umów cywilnoprawnych PIP weryfikuje m.in.:
- powtarzalność zawieranych umów cywilnoprawnych,
- porównywanie warunków zatrudnienia i obowiązków pracowników, oraz osób wykonujących taką samą pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- treść kontrolowanych umów,
- faktyczny sposób realizacji umów;
- przesłanki zawierania innych, niż umowa o pracę umów oraz poprawność wyboru poza pracowniczych form zatrudnienia względem cech charakterystycznych dla umowy o pracę.
Krajowy Plan Odbudowy – usprawnienie działania PIP
Ministrowie finansów i gospodarki państw Unii Europejskiej zatwierdzili w dniu 20 czerwca 2025 roku rewizję KPO. Elementem Krajowego Planu Odbudowy jest m.. in. reforma Państwowej Inspekcji Pracy i ograniczenia segmentacji rynku pracy w Polsce.
W celu zwiększenia zdolności Państwowej Inspekcji Pracy ma zostać zwiększony budżet oraz przyjęta wieloletnia strategia budowania potencjału i poprawy warunków pracy w PIP.
Ponadto planowane jest powołanie międzyinstytucjonalnej grupy roboczej ds. oceny ryzyka z udziałem przedstawicieli PIP, ZUS i KAS, przeprowadzenie audytu systemów bezpieczeństwa informatycznego w Państwowej Inspekcji Pracy oraz przyjęcie zarządzenia Głównego Inspektora Pracy dotyczącego metod zarządzania i standardów kontroli.
Planowane reformy w przepisach
Najważniejsze zmiana ma obejmować upoważnienie PIP do wydawania decyzji administracyjnych przekształcających niewłaściwie zawarte umowy cywilnoprawne w umowy o pracę.
Dodatkowo zmiany mają obejmować:
- zwiększenie kar nakładanych w postępowaniu mandatowym do co najmniej dwukrotności aktualnych wysokości;
- umożliwienie wymiany danych pomiędzy PIP, ZUS i KAS dla celów inspekcji pracy;
- wprowadzenie możliwości przeprowadzenia kontroli zdalnych;
- wprowadzenie obowiązku przygotowywania rocznych i długoterminowych planów działania uwzględniających ukierunkowane kontrole na podstawie analizy ryzyka.
Jak wskazuje Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki, zmiany mają zapewnić lepszą ochronę osób świadczących pracę w Polsce przed nieuczciwym traktowaniem i wyzyskiem, a informatyzacja urzędu, zapewnienie wymiany danych z innymi instytucjami oraz zwiększenie budżetu mają uefektywnić pracę inspekcji oraz poprawić warunki wykonywania zadań.
Wdrożenie zmian ma nastąpić w 2026 r.
Przygotowała:
Paulina Sochań
Radca Prawny
Najnowsze komentarze