Wnioski w formie elektronicznej, prostsze zasady reprezentacji pracowników – co przyniesie projekt deregulacji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło projekt deregulacyjny nowelizujący Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, który ma ujednolicić przepisy oraz zmniejszyć biurokrację.

ZFŚS – zmiany w reprezentacji przed pracodawcą

Aktualnie w przypadku pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na Fundusz lub nietworzenia Funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Planowane zmiany wskazują, nie na pracownika, ale na pracowników wybranych przez załogę do reprezentowania jej interesów. Minimalna reprezentacja pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe zostałaby zwiększona do co najmniej dwóch.

Należy także zauważyć, że Kodeks pracy w przypadku określania zasad wykonywania pracy zdalnej czy ustalenia przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy oraz rozkładów czasu pracy, w sytuacji gdy  u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe,  wskazuje na konieczność konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. 

Reprezentacja pracowników przez pracodawcą byłaby więc uspójniona do minimum dwóch również w zakresie spraw, które dotyczą zakładowych funduszów świadczeń socjalnych.

Zmiany przyczyniłby się nie tylko do większej demokratyzacji procesów, ale również do ujednolicenia sposobu reprezentacji pracowników przed pracodawcami, u których nie działają zakładowe organizacje związkowe.

Elektronicznie zamiast na piśmie – ułatwienia w komunikacji

Projekt ustawy zakłada również zwiększenie komunikacji w formie elektronicznej. “Postać papierowa lub elektroniczna” zamiast formy pisemnej ma zostać wprowadzona w zakresie:

  • przekazania informacji o monitoringu, 
  • przekazania informacji o warunkach przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę,
  • konsultacji zamiaru wypowiedzenia umowy o pracę z zakładową organizacją związkową,
  • sporządzenia rozkładu czasu pracy, 
  • wniosku o ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy, 
  • wniosku o zastosowanie systemu skróconego tygodnia pracy, 
  • wniosku o zastosowanie systemu pracy weekendowej, 
  • wniosku o zastosowanie ruchomego czasu pracy, 
  • wniosku o udzielenie czasu wolnego w celu załatwienia spraw osobistych,
  • wniosku o udzielenie czasu wolnego za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych, 
  • wniosku o poinformowanie właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy, 
  • wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego, 
  • wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego na czas pracy u innego pracodawcy, 
  • potwierdzenia zapoznania się przez pracownika zapoznania się z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Proponowane zmiany mają na celu ograniczenie biurokracji usprawnienie załatwiania spraw  pomiędzy  pracodawcą, pracownikami i związkami zawodowymi.

Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów planowane jest już w lipcu 2025 r.

Jest to kolejna propozycja Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, która ma na celu odciążenie pracodawców. Projekt obejmuje również powiązanie terminu na wypłatę ekwiwalentu za urlop z terminem wypłaty wynagrodzenia, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Przygotowała

Paulina Sochań
Radca prawny

udostępnij:

podobne artykuły